اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

مقایسه آلیاژ آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۶۰۶۳

دو نمونه از رایج ترین و معروف‌‌ترین آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژ ۶۰۶۱ و ۶۰۶۳ هستند. این نوع آلیاژها با وجود شباهت زیاد، تفاوتهایی دارند که همین تفاوتها باعث شده تا کاربردهای ویژه‌ای در صنایع مختلف داشته باشند.

آلیاژ آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۶۰۶۳

آلیاژ آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۶۰۶۳ دو نمونه از رایج ترین آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده در اکستروژن آلومینیوم هستند. این آلیاژها در صنایع هوافضا، ساخت و ساز، حمل و نقل، محصولات رفاهی، تفریحی، دکوراسیون و سایر صنایع کاربرد دارند.

بررسی کامل آلیاژ ۶۰۶۳ آلومینیوم

آلیاژ ۶۰۶۳ به آلیاژ معماری معروف است که اکسترود پذیری آن نسبت به سایر آلیاژها کم دردسر می‌باشد و سطح بسیار با کیفیت این نوع آلیاژ به دلیل وجود عنصر تیتانیوم، آنودایز کردن آن را بسیار راحت کرده است.

آلیاژ ۶۰۶۳ عضوی از سری ۶۰۰۰ می باشد بنابراین اجزای اصلی تشکیل دهنده این آلیاژ، منیزیم و سیلیسیم هستند هر چند مقادیر آنها در مقایسه با آلیاژ ۶۰۶۱، مقداری کمتر است. طبق دستورالعمل‌های ترکیب شیمیایی این آلیاژ، به آلیاژی ۶۰۶۳ گفته می‌شود که میزان منیزیم آن بین ۰.۴۵ تا ۰.۹ درصد و مقدار سیلیسیم آن بین ۰.۲ تا ۰.۶ درصد باشد.

خیلی از خصوصیات این نوع آلیاژ مشابه با نوع ۶۰۶۱ است با این حال تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد. آلیاژ ۶۰۶۳ مقاومت بسیار عالی در برابر خوردگی دارد مخصوصاً در شرایطی که لایه رویی آن به خوبی پوشش داده شده باشد. این نوع آلیاژ قابلیت جوش پذیری، لحیم کاری یا بریزینگ و کار پذیری بسیار خوبی دارد. همچنین قدرت کششی آن نسبتا خوب و قابلیت ماشین کاری آن در حد متوسط است.

آلیاژ ۶۰۶۳ مشابه با نوع ۶۰۶۱، برای تولید پروفیلهای اکسترود شده بسیار کاربرد دارد. طراحان از این آلیاژ در زمینه‌های گوناگون مثل معماری، ساخت تجهیزات تفریحی، مبلمان و غیره استفاده می‌کنند. معمولاً از آلیاژ ۶۰۶۳ در جاهایی استفاده می‌شود که در معرض مستقیم هوا یا آب هستند چون مقاومت این آلیاژ در مقایسه با نوع ۶۰۶۱ بیشتر است.

بررسی کامل آلیاژ ۶۰۶۱ آلومینیوم

آلیاژ ۶۰۶۱ آلومینیوم که به آلومینیوم ساختمانی هم معروف است، آلیاژی با کیفیت و با کاربرد رایج می‌باشد. مشابه با سایر سری های ۶۰۰۰، عمدتاً آلیاژی از منیزیم و سیلیسیم است. عنصر منیزیم باعث افزایش قدرت و استحکام و عنصر سیلیسیم هم به کاهش نقطه ذوب آن کمک می‌کند.

طبق استانداردها و دستورالعمل‌های بین المللی، به آلیاژی از آلومینیوم، آلیاژ ۶۰۶۱ گفته می‌شود که مقدار منیزیم آن بین ۰.۸ تا ۱.۲% درصد و مقدار سیلیسیم آن بین ۰.۴ تا ۰.۸ درصد باشد.

مهندسین طراح از آلیاژ ۶۰۶۱ برای ساخت محصولات مختلف استفاده می‌کنند چون خصوصیات فیزیکی فوق العاده‌ای دارد. کاربرد این نوع آلیاژ از محصولات ساختمانی و ساختاری گرفته تا تجهیزات ورزشی و تفریحی و مهندسی هوافضا را شامل می‌شود.

این آلیاژ مقاومت نسبی عالی در برابر خوردگی، جوش پذیری و مقاومت کششی مناسبی دارد. عملیات حرارتی (تا زیر دمای بحرانی) مقاومت کششی این آلیاژ را بیشتر می‌کند. در این فرایند از پیرسازی مصنوعی (پیرسختی) در کوره ایجینگ کمک گرفته می‌شود. آلیاژ ۶۰۶۱ به دلیل خصوصیات کار پذیری و ماشین کاری گزینه‌ای عالی برای محصولات اکسترود شده است.

علاوه بر این، آلیاژ ۶۰۶۱ در مقایسه با سایر آلیاژهای آلومینیومی از خانواده‌های دیگر مانند (۵۰۰۰ – ۳۰۰۰ – ۷۰۰۰)، بیشتر در دسترس عموم صنایع و تولید کنندگان قرار دارد ولی قیمت آن نسبت به آلیاژ ۶۰۶۳ بیشتر است. با اینکه از لحاظ خصوصیات فیزیکی در رتبه اول قرار ندارد اما تنوع این آلیاژ بسیار زیاد است و با اکثریت تکنیک‌های ساخت فلز به راحتی تولید می‌شود.

موارد کاربرد آلیاژهای ۶۰۶۱ و ۶۰۶۳ آلومینیوم

آلیاژ آلومینیومی ۶۰۶۱ یا ساختمانی آلیاژ آلومینیومی ۶۰۶۳ یا معماری
محصولات ساختمانی یا ساختاری فریم درب و پنجره
اجزای کامیون و خودروهای سنگین نرده سازی
قطعات هواپیما مبلمان فضای باز
قطعات خودرو قطعات الکتریکی و الکترونیکی
فریم دوچرخه خطوط لوله کشی
واگن های ریلی مخازن ذخیره سازی
ساختارهایی که تحت فشار و شرایط سخت قرار دارند تجهیزات ورزشی – دکوراسیون – مبلمان

آلیاژ ۶۰۶۱ در قیاس با آلیاژ آلومینیوم ۶۰۶۳ دومین نوع آلیاژ پرکاربرد و رایج برای اکستروژن است. در این آلیاژ، نسبت مقاومت یا استحکام به وزن، در مقایسه با نوع ۶۰۶۳،کمی بهتر است. قابلیت ماشین کاری و جوش پذیری مناسبی دارد و به طور کلی آلیاژ خوبی است. معمولاً باید از آلیاژ ۶۰۶۱ زمانی استفاده کنید که قدرت و استحکام بسیار بالای محصول اهمیت بیشتری نسبت به مقاومت نسبت به خوردگی داشته باشد.

آلیاژ ۶۰۶۳ رایج ترین نوع آلیاژ برای اکستروژن است. مقاومت در برابر خوردگی این نوع آلیاژ کمی بهتر است و با توجه به ویژگی های سطحی بسیار مناسب، بهترین گزینه برای آنودایز کردن می باشد. معمولاً از آلیاژ ۶۰۶۳ باید زمانی استفاده کنید که قدرت و استحکام در حد متوسط نیاز دارید ولی مقاومت در برابر خوردگی و کیفیت سطح عالی باید باشد.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.