اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

هیت سینک آلومینیومی

هیت سینک آلومینیومی

هیت سینک آلومینیومی چیست؟

حرارت بالا در قطعات صنعتی و غیر صنعتی، باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد. استفاده از هیت سینک (Heatsink)، یا به بیان واضح‌تر مبدل دمایی، باعث تعدیل دما در قطعات و جلوگیری از خسارات ناشی از دمای بالا خواهد شد. این هیت سینک‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از متداول‌ترین آنها، هیت سینک آلومینیومی است. در ادامه با این نوع قطعات آشنا خواهیم شد.

هیت سینک چیست؟

اگر با وسایل الکترونیکی مختلف کار کرده باشید، و یا حتی یک بار به درون کیس کامپیوتر خود نگاه انداخته باشید، وسیله‌ای مشابه با شکل زیر را دیده‌اید:

 

این قطعه همان هیت سینک است که به دلیل ساختار خود، در تماس با هوای آزاد (و یا در برخی از قطعات، آب) باعث تعدیل دما و کاهش آن در قطعه مورد نظر خواهد شد و در صنایع برق و الکترونیک به طور ویژه استفاده می‌شود. این کار طول عمر قطعه را بالا برده و نیاز شما به تعویض مداوم قطعاتی مانند ترانزیستور‌ها و سایر قطعات را کاهش می‌دهد. این وسیله در انواع طرح‌ها و سایز‌ها بسته به نوع قطعه‌ای که هیت سینک را برای آن انتخاب می‌کنیم، تولید و عرضه می‌شوند.

 

چرا از آلومینیوم در انواع هیت سینک استفاده کنیم؟

رایج‌ترین نوع هیت سینک، هیت سینک‌های آلومینیومی هستند ک در بخش‌های مختلف و قطعات متفاوتی از جمله پردازنده کامپیوتر، گوشی‌های موبایل، یخچال و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها استفاده می‌شوند. این فلز، به دلیل فراوانی بیشتر در طبیعت، از قیمت مناسب و کارایی بالاتری نیز برخوردار است. در ادامه با ویژگی‌های هیت سینکی آلومینیومی، آشنا خواهیم شد:

 

  • هدایت گرمایی و الکتریکی خوب و مناسب، رسانایی گرمایی عالی
  • تراکم وزنی پایین، چگالی پایین، با تراکمی حدود ۲,۷۰۰ kg/m3
  • وزن کم و سبک بودن آلومینیوم نسبت به سایر فلزات
  • مقاومت بالای فلز آلومینیوم بین ۷۰ تا ۷۰۰ مگاپاسکال
  • ماشینکاری آسان آلومینیوم
  • مقاومت در برابر خوردگی بسیار بالا
  • مقاومت مغناطیسی که باعث جلوگیری از تداخل در زمینه‌های مغناطیسی و خرابی دستگاه خواهد شد.
  • بازیافت آسان هیت سینک‌های آلومینیومی
  • در مقایسه با سایر فلزات ، آلومینیوم ضریب انبساط خطی نسبتاً زیادی دارد.
  • انعطاف‌پذیری آسان و بالا، قابلیت انعطاف‌پذیری آلومینیوم برای فرآیند اکستروژن و خم شدن و سایر محصولات تشکیل‌دهنده ضروری است.

با توجه به این نکات، در کنار قیمت پایین‌تر آلومینیوم، استفاده از هیت سینک آلومینیومی، بسیار رایج‌تر از سایر انواع است. بسیاری از افراد نگران اکسید شدن آلومینیوم هستند که در یک فرایند آندایزینگ در این فلز، که غالبا با استفاده از اسید انجام می‌شود، مقاومت در برابر خوردگی، در این فلز افزایش خواهد یافت. از این رو لازم نیست نگران زنگ زدن و خوردگی آلومینیوم در تماس با اکسیژن باشید.

 

 

 

 

کلام آخر

اگرچه که استفاده از فلزات دیگری مانند مس نیز در ساخت هیت سینک امکان‌پذیر است و حتی رسانش گرمایی بیشتری دارد، اما با توجه به قیمت مس، استفاده عمده از آن مقرون به صرفه نیست. تجربه ثابت کرده است که آلومینیوم، اگرچه رسانایی گرمایی پایین‌تری دارد، اما به خوبی می‌تواند نقش خود را در این وسیله ایفا کرده و در کنار یک محصول با کیفیت، از قیمت مناسب نیز بهره‌مند باشیم. پس برای داشتن یک هیت سینک خوب و مطمئن، بهترین گزینه، استفاده از انواع هیت سینک آلومینیومی خواهد بود.

در ضمن میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر یا گرفتن مشاوره فنی و تخصصی در زمینه هیت سینک آلومینیومی با کارشناسان خبره ما در آلوم مارکت  تماس حاصل فرمائید .

 

منابع:

https://www.radianheatsinks.com/aluminum-heatsink/

https://www.gabrian.com/6-heat-sink-types/

 

Share

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.