اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

کابل آلومینیومی چه ویژگی هایی دارد؟

کابل آلومینیوم نوعی کابل قابل استفاده در مصارف الکتریکی است که به نوعی جایگزین کابل‌هایی از جنس مس شده است. کابل آلومینیومی بیشتر در صنایع برق و الکترونیک استفاده می‌شود. با وجود آن که برخی دست‌اندرکاران صنعت برق در استفاده گسترده از کابل آلومینیوم تردید دارند همچنان با بالا رفتن قیمت مس، استفاده از فلز آلومینیوم و مزایای آن در صنعت جهان روز به روز گسترش پیدا می‌کند.استانداردهای با کیفیت بالا از لحاظ مواد اولیه و فن آوری در تولید پروفیل های آلومینیومی الکترونیکی باعث می شود تا نیاز تمام مشتریان برآورده شود.

کابل آلومینیومی چیست؟

کابل آلومینیوم همانطور که از نامش مشخص است یک کابل برق رسانا است که وظیفه انتقال جریان الکتریسیته را به عهده دارد و در آن از آلومینیوم به عنوان رسانای درون کابل استفاده شده است. از کابل آلومینیوم برای توزیع برق در ساختمان‌سازی، توزیع برق محلی و خطوط انتقال نیرو، استفاده می‌شود. این کابل‌ها که جایگزین کابل‌هایی از جنس مس شده‌اند به خوبی از پس وظیفه خویش برمی‌آیند و نسبت به فلز مس هم ارزان‌تر هستند.

کابل آلومینیوم چه ویژگی‌هایی دارد؟

کابل‌های آلومینیومی دو نوع دارند: کابل زمینی و کابل خودنگه‌دار.

کابل زمینی به انواعی از کابل می‌گویند که نصب ثابت دارند. این کابل‌های برق در کابل‌کشی در زیر زمین استفاده می‌شوند. کابل‌های زمینی طوری طراحی شده‌اند که حتما باید در مکان و محل‌هایی قرار بگیرند که تحرک زیادی برای کابل در آنجا وجود نداشته باشد. از آن‌ها در داخل زمین یا درون دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود.

کابل خودنگه‌دار در مواردی که استفاده از خطوط با هادی‌های لخت هوایی منجر به بروز حوادث یا خطرات جانی می‌شود یا در زمانی که رعایت حریم خطوط برق و سایر نکات فنی و ایمنی شبکه برق مقدور نیست استفاده می‌شوند. از عمده‌ترین این موارد می‌توان به مسیرهایی اشاره کرد که عرض کمی دارد یا در آن‌ها موانعی از قبیل ردیف درختان یا چیزهایی از این دست وجود دارد. باید دقت کرد که ضریب هدایتی آلومینیوم کمتر از مس است و به همین دلیل استفاده از فلز آلومینیوم در کابل‌های خودنگه‌دار خطرات و تلفات بیشتری دارد. در ضمن کابل‌های خودنگه‌دار به علت اینکه به طور پیوسته در برابر آفتاب و گرما یا در فصول سرد سال، در برابر سرما قرار دارند، ترک برمی‌دارند و در باران به شدت آسیب‌پذیرند.

کاربرد کابل‌های آلومینیومی:

دو ویژگی در انتخاب کابل آلومینیوم برای مصارف و کاربردهای متفاوت بسیار اهمیت دارد:

  1. مقاومت الکتریکی
  2. قیمت و صرفه اقتصادی استفاده از کابل آلومینیوم

استفاده از انواع فلزات در صنایع امروز بسیار رواج دارد. فلزها براساس ویژگی‌هایی که دارند، کارایی‌های مختلفی هم دارند. برای مثال در صنعت، برای استفاده‌های متحرک و منعطف بیشتر از فلز مس استفاده می‌کنند اما مس گران است و گاهی در ساخت و ساز در ابعاد وسیع و گسترده به صرفه درنمی‌آید. آلومینیوم مقاومت الکتریکی بیشتری نسبت به مس دارد؛ اما قیمت آن تقریبا یک سوم قیمت مس است و برای مکان‌هایی که نیاز به تحرک خاصی ندارند و ثابت هستند، بسیار مناسب است. تنها تفاوت در این مورد فنی است که برای عبور یک توان ثابت، سطح مقطع کابل آلومینیومی باید بیشتر از مس باشد. ویژگی سبک‌تر بودن هم در برخی کاربردها اهمیت دارد. سبكي فلز آلومينيوم به ويژه در خطوط هوايي، عامل بسيار مهمي به شمار مي‌رود، چرا كه افزايش وزن هادي باعث بالا رفتن وزن و قيمت دكل‌هاي نگهدارنده مي‌شود. کم بودن چگالی آلومنیوم باعث می‌شود حمل آن‌ها در مقايسه با كابل‌هايی با رساناهای مسي بسيار ساده‌تر باشد. در واقع آلومینیوم به سادگی می‌تواند در کابل‌های فشار ضعیف، جایگزین مس شود.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.