اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

چالش های صنعت آلومینیوم در ایران

صنایع آلومینیوم ایرا ن با سه چالش عمده روبرو هستند:

۱- تامین مواد اولیه (بوکسیت)

۲-تامین برق پایدار (انرژی)

۳-بهبود صنایع آلومینیوم

تامین مواد اولیه

عمده ترین منبع تولید آلومینا،بوکسیت در دنیاست که بیش تر از ۹۸ درصد آلومینیوم جهان را از آن تولید می کنند.درصد ذخایر بوکسیت کشف شده ایران در مقایسه با مقادیر جهان بسیار ناچیز بوده است به نحوی که در بزرگترین معدن بوکسیت ایران  میزان ذخایر بهره برداری شده کمتر از بیست تن برآورد شده است.این در حالی است که برای تولید هر کیلو گرم آلومینیوم چهار کیلو گرم بوکسیت احتیاج است.

با توجه به اینکه روند رشد مصرف آلومینیوم در ایران و همچنین در جهان،کشورها در پی ماده اصلی و اولیه این صنعت اقدام به اخذ جواز اکتشافات در کل مناطق معدنی که احتمال دارد بوکسیت وجود داشته باشد،کرده اند.

این امر اقدام به اخذ اکتشاف و بهره وری بوکسیت در کشور گینه کرده است اما این پروژه نیاز به سرمایه گذاری برای استخراج،خرادیش اولیه،همچنین تبدیل به دوغاب و تاسیس موارد زیر بنایی همچون انتقال مواد معدنی تا بندر،احداث بندر گاهی مناسب و بار گیری محل خواهد داشت.لذا توسعه این صنعت  باید در کنار آبهای آزاد و در نزدیکی منابع انرژی انجام گیرد.این همان راهی است که همسایگان ایران به اجرای آن پرداخته اند.

تامین برق پایدار

یکی دیگر از چالش های صنعت آلومینیوم در ایران،عدم توجه کافی به موضوع برق است.انرژی که در کشور ایران از نقاط قوت به حساب می آید،به دلیل مدیریت ضعیف در اجرا،به نقطه ضعف این صنعت تبدیل گردیده است.تقریبا ۲۱ درصد از هزینه های تولید آلومینیوم در ایران به حامل انرژی  یعنی برق تعلق دارد. .لذا احداث کردن کارخانه آلومینیوم  با تکنولوژی جدید و تامین برق لازم با راندمان بالای نیروگاهی در کنار خطوط تولید آلومینیوم امری ضروری است.

عدم شناخت از صنعت آلومینیوم

مورد دیگر از چالش های صنعت آلومینیوم در ایران،عدم شناخت این صنعت هزینه بر و دارای مزیت ،در تصمیم گیران این صنعت مهم و رقابتی است.که حتی پیامد عدم شناخت از دست دادن فرصت ها و سپردن مزیت های این صنعت به کشورهای رقیب به ویژه در حوزه خلیج فارس بوده است.

به طوری این کشورها با تولیدات بیش از ده برابر نسبت به ایران ما در رتبه نخست تولید کننده های آلومینیوم در خاورمیانه هستند.

تجربیات رقبا نشان میدهد،استفاده از منابع زیرزمینی سایر کشورها موجب ایجاد  ارزش افزوده در داخل و حفظ ثروت ملی و ایجاد اشتغال  در کشور می گردد و این مزیت ،تا چه حد سرمایه گذاران خارجی را به سرمایه گذاری مستقیم  در کشور متمایل می سازد.اجرایی شدن طرح هایی از قبیل بوکسیت گینه،موجب رشد و توسعه صنعت کشور و ثروت افزایی می شود.

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.