اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

اهداف آنادایز کردن آلومینیوم و مراحل آن

پدیده خوردگی فلزات در محصولات و سازه های فلزی،یکی از معضلاتی است که باعث از بین رفتن مقاومت فلزات،به خطر افتادگی سلامت انسان ونابودی محیط زیست می شود.خسارت ناشی از خوردگی در صنعت نیز باعث ایجاد صدماتی چون از بین رفتن استحکام و مقاومت مکانیکی،ترک خوردن،عدم انعطاف پذیری و گسستن فلزات می شود.استفاده از روشهای پیشگیری خوردگی می تواند تاحد زیادی از ایجاد ضایعات و خسارت های وارده جلوگیری کند.

آنادایز کردن آلومینیوم

آنادایز کردن در واقع روشی است که در آن ضخامت لایه پوششی سطح آلومینیوم تقویت شده و گاهی چندین برابر لایه اصلی می شود تا خواص این فلز در برابر خوردگی حفظ شود.این عملیات موجب تشکیل یک لایه اکسیدی روی سطح آلومینیوم شده که باعث جلوگیری از خوردگی ،افزایش مقاومت و استحکام و افزایش زیبایی سطحی آلومینیوم می شود.

مهمترین اهداف آنادایز کردن

آنادایز کردن آلومینیوم باعث افزایش طول عمر و جلوگیری از خوردگی تجهیزات آلومینیومی شده و خسارت حاصل از خوردگی را کاهش می دهد .فلز آلومینیوم در حالت طبیعی نسبت به خوردگی مقاوم است اما لایه محافظ این فلز بسیار نازک است و با خراش از بین می رود.بنابراین آنادایز کردن آن می تواند دوام و مقاومت آلومینیوم را افزایش دهد.معمولا پروفیل های آلومینیوم آنادایز شده دارای قیمت بالاتری نسبت به پروفیل های آلومینیوم بدون پوشش هستند که به علت داشتن عمر مفید بیشتر و ماندگاری طولانی تر دارای صرفه اقتصادی بیشتری است.

اهداف آنادایز کردن عبارت است از :

-آنادایز کردن باعث ایجاد سطح فعال فلز برای چسبیدن بهتر رنگها شده و قدرت چسبندگی رنگ به آلومینیوم را افزایش می دهد.

-تخلخل بالا در لایه ایجاد شده توسط روش آنادایز،باعث افزایش قابلت آبکاری قطعات می شود.

-دارای ظاهری درخشان است که باعث افزایش زیبایی در دکوراسیون می شود.

-لایه آنادایز شده در برابر ولتاژهای بسیار بالا مانند عایق عمل کرده و باعث عایق شدن فلز می شود.

عملیات آنادایز شامل مراحلی است که برخی از آنها می بایست قبل از آنادایز کردن لنجام شود.

۱٫آماده کردن سطح فلز :

این مرحله به منظور یکدست سازی سطح آنادایز شده و از بین رفتن ناصافی سطح فلز انجام می شود.

۲٫آنیل کردن آلومینیوم:

آنیل کردن یا همان باز پخت آلومینیوم باعث افزایش اندازه دانه ها ونیز کاهش فشار تنش در سطح فلز می شود.

۳٫چربی زدایی قلیایی یا برقی :

این مرحله باعث از بین رفتن ناخالصی های سطحی شده و معمولا با استفاده از محلول هایی متنند استون و اتانول و یا با استفاده از امواج فرا صوتی انجام می شود.

۴٫پولیش کردن:

این مرحله می تواند با استفاده از روشهایی مانند الکتروشیمیایی و مکانیکی انجام شود که در مورد فلز آلومینیوم از دستگاه الکتروپولیش استفاده می شود.

۵٫اسید شویی:

این مرحله نیز به منظور از بین رفتن ناخالصی ها در سطوح کوچک انجام می شود.

عملیات آنادایز کردن آلومینیوم

این عملیات نیازمند تجهیزاتی است که برای انجام این کار ضروری است. یکی از مهمترین این تجهیزات،تانکی است که عملیات آنادایزینگ داخل آن انجام پمی شود.بدنه این تانک می بایست مقاومت بالایی نسبت به خوردگی با اسد به ویژه اسید سولفوریک داشته باشد.این پوشش مقاوم می تواند شامل مواردی چون سرب،پلاستیک،آجرهای ضد اسید و…باشد.از دیگر تجهیزات لازم برای این عملیات کاتد است که می توان از موادی چون گرافیک،سرب و آلیاژ آلومینیوم بهره گرقت.علاوه بر این همزن های مکانیکی،لوله های باد و حرکات نوسانی از دیگر تجهیزاتی هستند که برای حفظ یکنواختی دمای داخل تانک بکار می روند.

برای انجام عملیات آنادایزینگ می بایست از الکترولیت های اسید سولفوریک،اسید اگزالیک و اسید کرومیک و یا ترکیبی از این اسیدها استفاده نمود که در این حالت فلز درون محلول الکترولیت قرار گرفته و انرژی الکتریکی آنادایز شده موجب ایجاد یک لایه اکسید آلیاژ آلومینیوم روی فلز می شود.

عملیات پس از آنادایز کردن آلومینیوم

-رنگ کاری:عملیات آنادایز کردن باعث بالا رفتن قدرت چسبندگی رنگ به فلز شده و اگر این عملیات به عنوان پایه رنگ انجام شود،پس از آن فلز رنکاری می شود.

-سیل کاری:در عملیات آنادایز کردن،پوشش اکسیدی ایجادشده دارای تخلخل بالایی است و باعث جذب روغن و یا گرد و خاک می شود. بنابراین پس از عملیات آنادایز کردن لایه اکسیدی به وسیله آب،بخار آب و یا محلول پنج درصد دی پتاسیم کرومات آب بندی می شود.

-خشک کردن:لایه ایجاد شده پس از انجام عملیات به وسیله دستگاه های مخصوص خشک می شود.

 

 

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.