اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

آلومینیوم در صنعت حمل و نقل ریلی

کاربرد آلومینیوم در صنعت حمل و نقل ریلی

آلومینیوم در صنعت حمل و نقل ریلی کاربرد گسترده ای دارد و در ساخت قطارهای سریع السیر از محصولات مختلف آلومینیوم استفاده می شود.

تاریخچه آلومینیوم در راه آهن

در ساخت نخستین قطارها عموما از چوب و چدن استفاده می شد و استفاده از چدن در دیگ های بخار به شدت مشکل خوردگی ایجاد می کرد.

همین مشکلات سبب شد که از همان ابتدا،آلومینیوم در برخی از قسمت های قطارها کاربرد داشته باشد ولی تا حدود ۵۰ سال پیش استفاده از آن در صنعت حمل و نقل ریلی گسترده نشده بود.

اولین مورد استفاده از آلومینیوم در ساخت قطار مربوط به سال ۱۸۹۴ در نیویورک،گزارش شده است.در دههً ۱۹۳۰ کاربرد آلومینیوم در این صنعت تا حد زیادی پیشرفت کرد.و پس از آن روند پیشرفتش متوقف شد تا حدود سال ۱۹۸۰ که آلومینیوم تبدیل به اصلی ترین فلز مورد استفاده در صنعت حمل و نقل ریلی شد.

مزایای استفاده از آلومینیوم

امروزه آلومینیوم علاوه بر پر مصرف بودن در صنعت خودرو سازی و هوافضا،فلز اصلی مورد استفاده در راه آهن نیز هست.فلز اصلی مورد استفاده در قسمت باربری قطار،در گذشته چدن بود که امروزه،تقریبا تمام قسمت باربری قطار از آلومینیوم ساخته می شود.

اصلی ترین مزیت آلومینیوم که سبب استفاده بسیار زیاد از این فلز در صنایع مختلف مربوط به حمل و نقل شده است؛نسبت استحکام به وزن بالای این فلز است.این قابلیت آلومینیوم سبب می شود که وزن وسیله نقلیه،بسیار کمتر شوددر حالی که استحکام آن در حد معقول باقی بماند.

یکی دیگر از مزیت های اصلی آلومینیوم،مقاومت در برابر خوردگی این آلیاژ است.این فلز به محض قرار گیری در  معرض هوا با ایجاد یک لایه محافظ سطحی،از خود مراقبت می کند و عملیات آندایزینگ این قابلیت را بیش از پیش بهبود می بخشد.

این قابلیت آلومینیوم به شدت طول عمر وسایل نقلیه را افزایش می دهد و هزینه نگهداری آنها را کاهش می دهد.

از دیگر مزایای آلومینیوم می توان به قابلیت شکل پذیری بالای آلومینیوم اشاره کرد.این قابلیت سبب می شود که دست طراحان در طراحی قسمت های مختلف باز باشد.هم چنین با توجه به زیبایی ظاهری آلومینیوم،می توان یک قطار زیبا و در عین حال سبک و مقاوم تولید کرد.

کاربرد آلومینیوم در ساخت قطار

پیشرفت های اخیر در صنعت آلومینیوم می تواند صنعت حمل و نقل ریلی را بیش از پیش متحول کند به طور مثال دانشمندان،نوعی فوم آلومینیوم تولید کرده اند که بیست درصد سبکتر از فایبر گلاس است در حالی که مقاومتی به مراتب بیش از فایبر گلاس دارد.

از جمله کاربردهای آلومینیوم در ساخت قطار مسافربری و باریست که در دیواره های توخالی بدنهً قطارها از آن استفاده می شود.با توجه به این که استفاده از آلومینیوم در بدنهً قطار،وزن آن را کم می کند،پس امکان حمل بار بیشتری ایجاد می شود و در عین حال سوخت کمتری مصرف می شود.

در کف  و بدنهً قطار و متروهای شهری از (Honey comb) آلومینیومی استفاده می شودکه به دلیل هندسهً خاصی که دارند امکان تحمل بار بالایی از خودشان نشان می دهند.علاوه بر مواردی که گفته شد،استفاده از آلومینیوم به نسبت سایر فلزات به شدت به نفع طبیعت و محیط زیست است .از آنجایی که آلومینیوم تا حد بسیار زیادی قابل بازیافت است در نتیجه،طبیعت آسیب کمتری می بیند.

امروزه  با پیشرفت تکنولوژی،آلومینیوم  در ساخت قطارهای بسیار سریع کاربردهای فراوانی دارد.این اتفاق سبب کاهش زمان سفر  می شود و در نتیجه آن، تا حدود زیادی از ورود گازهای گلخانه ای به جو زمین  جلوگیری می شود.

به جرات می توان گفت که تمام این پیشرفت حمل و نقل در دنیا مدیون آلومینیوم است و سبک بودن این فلز سبب سرعت بالای این قطارها  و همچنین کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر آنها می شود.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.