اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

لوله باسبار آلومینیوم

لوله های آلومینیومی به علت خواص ویژه خود در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. نوعی از این فلز که کاربرد فراوانی مخصوصا در نیروگاه ها و تولید برق دارد، همین لوله باسبار آلومینیوم می باشد. برای توضیح بهتر و بیان کاربردهای زیاد این محصول لازم است ابتدا باسبار یا شینه را تعریف کنیم.

باسبار یا شینه چیست؟

باسبار آلومینیوم یا شینه یک هادی فلزی است که به عنوان هاب برای اتصالات الکتریکی استفاده می شوند. در واقع باس بار یا شینه یک رسانای فلزی که معمولا از جنس آلومنیوم یا مس می باشد که وظیفه انتقال انرژی به مراکز مصرف را بر عهده دارد. باسبار‌ اشکال گوناگونی دارد، نوع تخت و مسطح آن در ولتاژ های پایین استفاده می شود و بیشتر به شینه می شناسند.

باس بار آلومینیوم (BUSBAR) بیشتر به صورت شمش و لوله تولید می شوند.

انواع BUSBAR

باسبا ر‌ها اشکال گوناگونی دارند، همانطور که گفته شد نوع تخت و مسطح آن در ولتاژ های پایین بکار می‌رود و بیشتر به شینه مشهور است. نوع رشته‌ای که هادی های خوبی برای برق هستند، ترکیبی از چند رشته سیم و باسبار لوله ایی که عمده ‌ترین کاربرد آن‌ ها در نیروگاه تولید و تبدیل انرژی الکتریکی است. این دسته از باسبار‌ها را معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم و آلیاژ های آن تولید می‌کنند.

تولید لوله باسبار آلومینیوم

بیشترین آلیاژی که برای تولید باسبار لوله ای استفاده می شود، آلیاژ ۶۱۰۱  می باشد.  با انجام عملیات حرارتی T6 روی این آلیاژ تولید باسبار آلومینیوم انجام می شود. این عملیات حرارتی هنگامی بکار برده می‌شود که استحکام مکانیکی زیاد و هدایت الکتریکی مناسب برای محصول نهایی بخواهیم. برای عملیات T6 ابتدا بر روی محصول عملیات حرارتی انحلال و سپس پیر سازی مصنوعی صورت می گیرد. آلیاژ ۶۱۰۱ از مقاومت در برابر خوردگی خوبی برخوردار است و قابلیت جوشکاری و لحیم کاری  دارد. اما قابلیت ماشین کاری این آلیاژ متوسط است.

 

تولید-لوله-باسبار-آلومینیوم

کاربرد لوله آلومینیوم باسبار

سابقه استفاده از باسبار به زمان پیدایش نیروگاه برمی گردد. در هر نیروگاه یا پست، ژنراتور، ترانسفورمر ها، سیم ‌ها و کابل‌ های با سطح ولتاژ برابر و هم فاز، بوسیله یک رسانا به نام باس بار  BUSBAR به یک دیگر متصل می شوند. در باس بار، انرژی ژنراتور یا ترانسفورمر‌ ها بهم پیوسته و به بخش‌ های بعدی انتقال می‌یابد.

کاربرد باسبار آلومینیوم در صنایع مختلف

همانطور که گفته شد به علت هدایت الکتریکی و حرارتی و دیگر ویژگی های لوله باسبار آلومینیوم کاربرد گسترده ای در صنایع و مراکز گوناگون پیدا کرده. ازجمله این کاربردها:

 

کاربرد-باسبار-آلومینیوم-در-صنایع-مختلف

 

  • نیروگاه: برای توزیع توان تولید شده به ترانسفورماتور ها استفاده می شود که سپس برق را به شبکه منتقل می کند.باسبار برای مدیریت جریان برق و اطمینان از توزیع مناسب برق ضروری هستند.
  • پست: در پست ها بسبار آلومینیوم به توزیع برق به فیدر ها کمک می کند. همچنین با اجازه دادن به بخش های معیوب بدون ایجاد اختلال در کل سیستم، نقش مهمی در مدیریت خطا ایفا می کنند.
  • مراکز داده: باسبارها برای توزیع برق به سرور ها استفاده می شود. و همچنین برای مدیریت بالای برق تاسیسات استفاده می شوند.
  • بیمارستان: در بیمارستان ها به انرژی نیاز حیاتی است و هر گونه اختلال می تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. باسبارها در توزیع مناسب و کارآمد برق را در تمام مناطق، از جمله مناطق حیاتی مانند اتاق های عمل و بخش های مراقبت های ویژه کمک می کنند.
  • مؤسساتدر موسسات هم مانند بیمارستان ها این لوله ها به توزیع مناسب برق در تمام قسمت های حیاتی و مهم کمک می کند.
  • آپارتمان: در ساختمان های مسکونی در تابلوی توزیع اصلی برق به تک تک آپارتمان ها یا بخش های ساختمان استفاده می شود. باسبار آلومینیوم به مدیریت بار قدرت و تضمین ایمنی با اجازه دادن به بخش های معیوب کمک می کنند.
  • مترو و راه‌آهن: در حمل‌ و نقل مترو و راه ‌آهن، از باسبار در پست‌های برق برای توزیع برق به ریل‌ها و قطار استفاده می‌شود. آنها برای عملکرد روان این سیستم های حمل و نقل بسیار مهم هستند.

 

مترو-و-راه‌آهن

 

طیف گسترده ای از باسبار ها وجود دارد اما باسبار آلومینیوم با هدایت عالی کاربردهای ویژه ای گرفته اند و وارد تمام بخش های صنعتی و حتی مراکز و خانه ها شده اند. لوله باسبار آلومینیوم یکی از شکل های این محصول است که در بازار موجود بوده و به قیمت مناسبی عرضه می شوند. این لوله ها یک انتخاب مناسب برای تجهیزات الکتریکی بوده و از اتلاف انرژی و همچنین تولید حرارت جلوگیری می کند.

آلوم مارکت یک مجموعه متخصص در زمینه تولید انواع شمش ” بیلت و پروفیل های آلومینیومی می باشد.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.