اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

معرفی و ویژگی های آلومینیوم

آلومینیوم فلزی است به رنگ سفید نقره ای با نقطه ذوب ۶۵۸ درجه سانتیگراد و با علامت اختصاری AL و دارای وزن مخصوص۲٫۷ گرم بر سانتی متر مکعب که در مقایسه با قلع (حدود۷٫۱)،فولاد (۷٫۸)،مس (۸٫۹)و طلا (۱۹٫۳) سبک محسوب می شود.آلومینیوم بعد از فولاد تقریبا پر مصرف ترین فلز بوده و حجم تولید آن بیشتر از حجم تولید کلیه فلزات غیر آهنی است.آلومینیوم و آلیاژهای آن نقش تعیین کننده ای در صنعت معاصر دارند.

مجموعه ویژگی های خاص این فلز بسیار نادر و عیر قابل جایگزینی است و عمده خواص آن بشرح ذیل می باشد:

آلومینیوم فلزی است سبک بطوریکه یک متر مربع از ورق آلومینیومی به ضخامت یک میلیمتر معادل ۲٫۷ کیلو گرم وزن دارد در صورتیکه وزن چنین ورقی از جنس فولاد ۷٫۸ کیلو گرم و از جنس مس ۸٫۹ کیلو گرم می باشد.سبک بودن آلومینیوم سبب شده با وجود بالا بودن قیمت آن در مقایسه با فولاد رقیب مناسبی در مقابل آن محسوب شود.جرثقیل ها،پلها،اجزا کشتیها و ساختمان های پیش ساخته آلومینیومی را می توان در محل کارخانه ساخت و به آسانی به محل مونتاژ حمل نمود.این فلز دارای قابلیت شکل پذیری،چکش خواری(فورجینگ)،فشار کاری(اکستروژن)،چین دادن ،شیار دار کردن،لبه دادن،حک کردن،خم کاری،پرداخت و حتی نورد می باشد.همچنین از نظر حرارتی و الکتریکی هادی بسیار مناسبی بوده و قابلیت هدایت حرارتی آن ۴ برابر فولاد است.یک کیلو گرم آلومینیوم خالص در مقایسه با یک کیلو گرم مس می تواند دو برابر انرژی الکتریکی حمل کرده و به همین دلیل وزن هادیهای آلومینیومی در حدود نصف هادیهای مسی است.

آلومینیوم استحام بالایی داشته و برخی از آلیاژهای آن از نظر استحام قابل مقایسه با فولادهای ساختمانی می باشد این فلز در مقابل خوردگی هوا و بسیاری مواد شیمیایی مقاوم بوده و می توان از طریق کلیه روشهای معمولی جوشکاری،لحیم کاری،چسب کاری و پرچکاری روی این فلز کار کرد.

 

آلومینیوم فلز مهمی است که بدون آن دنیای صنعتی امروز غیر قابل تصور بوده و این گویای نقش تعیین کننده استراتزیک این فلز می باشد.در این زمان که بشر نگران استفاده نامعقول از منابع مواد خام و انرزی است همه این منابع باید در راهی بکار گرفته شود که از نظر اقتصادی و سیاسی معقول باشد بویژه آنکه زمان زیادی تا تمام شدن معادن شناخته شده این مواد باقی نمانده است.در هر حال بکارگیری فرایندهای صحیح در تولید قطعات و محصولات آلومینیومی شرط اولیه و اصلی خصوصیات ویژه این فلز می باشد.

آلومینیوم با مصارف متعددی از مواد اساسی و ضروری در اقتصاد پویای جهان بشمار می آید. از همه مهمتر آلومینیوم را می توان در کره خاکی که همه روزه حساسیتی بیشتر می یابد ماده ای برخوردار از بالاترین پایداری محیطی به شمار اورد.این فلز می تواند فقط با ۵ درصد از انرژی اولیه بازیافت شود. آلومینیوم بازیافت شده کیفیتی مشابه آلومینیوم اولیه دارد. در حال حاضر الومینیوم در تولید لوازم خانگی،درب و پنجره،نمای ساختمان ها،پل،کشتی،هواپیما،اتومبیل،ماشین آلات،صنایع هوا فضا، صنایع نظامی،برق و…به کار می رود.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.