اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

تاثیر قیمت آلومینیوم بر قیمت خودرو

کاربرد آلومینیوم در صنعت خودرو سازی برای ساخت و تولید قطعات،به سالها پیش باز می گردد.

ویژگی های مهم و خاص آلومینیوم به صورت کلی شامل:انتقال حرارت بالا،وزن پایین،هدایت الکتریکی بالا،شکل پذیری خوب،مقاومت در برابر خوردگی و نسبت استحکام به وزن بالا و… است.به همین دلیل از این فلز در صنایع مختلفی از جمله خودرو سازی استفاده می شود.

بازیافت راحت آلومینیوم،یکی از دلایل مهم استفاده از آن در تولید قطعات و جانشین شدن آن به جای سایر فلزات در طول زمان است.به عنوان مثال:پس از مدتی رادیاتورهای آلومینیومی خودرو جای رادیاتورهای مسی را گرفتند.حتی تمام سیستم های برق موجود در خودروها را از جنس آلومینیوم در نظر گرفته اند.

هنگام بازیافت قطعه ها در صورت وارد شدن مس به فولاد مذاب ،مک های گازی و انقباضی ایجاد می شود.این موضوع سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری نظیر:کم شدن استحکام،خرابی قطعه ها و … می شود.با توجه به موارد ذکر شده میتوانید به اهمیت استفاده از آلومینیوم در صنعت خودرو سازی و ویژگی های خاص آن پی ببرید.

قطعات آلومینیومی خودرو

در حال حاضرآلومینیوم در صنعت خودرو سازی به دو شکل:قطعات ریختگی و قطعات کار شده مورد استفاده قرار می گیرد.قطعلت ساخته شده از فلز آلومینیوم حدود ۶۰ درصد از فولاد سبکتر است.به صورت میانگین قطعات آلومینیومی،۱۱ درصد از قطعات یک خودرو را تشکیل می دهند.

از قطعات آلومینیومی خودرو می توان به پوسته کلاج،پوسته سر سیلندر،پوسته اویل پمپ،پوسته جعبه فرمان،پوسته جعبه دنده،پوسته سیبک،قطعات نگهدارنده آیینه ها، پوسته زیر موتور،مثلثی بدنه،طوقه فرمان و رینگ چرخ اشاره داشت.

نوسانات قیمت الومینیوم و تاثیر آن در قیمت خودرو

ارزش گذاری فلز آلومینیوم در ایران با توجه به دو شاخصه اصلی محاسبه می شود.نرخ جهانی آلومینیوم از یک سو و قیمت آلومینیومی در بازار از سوی دیگر بر قیمت نهایی آلومینیوم تاثیر می گذارد.

از آنجایی که قیمت جهانی آلومینیوم در سال های اخیر افزایش داشته است و نرخ ارز به شدت رشد پیدا کرده بنابریاین قیمت آلومینیوم آلیاژی بسیار افزایش پیدا کرده است.از روی دیگر افزایش قیمت انرژی،افزایش قیمت دستگاه های تولید ورق آلومینیوم و میلگرد آلومینیوم،افزایش هزینه باربری و… در سال های اخیر سبب افزایش قیمت آلومینیوم در بازار داخلی شده است.در نتیجه نوسانات قیمت تاثیر مستقیم روی قیمت خودروها دارد.در این شرایط خودرو سازان مجبور به افزایش قیمت نهایی محصول و استفاده از قطعات جایگزین آلومینیوم میشوند.

البته این موضوع پیامد های دیگری مانند کاهش صادرات محصولات صنایع پایین دستی آلومینیوم هم می شود.دلیل آن هم افزایش قیمت نهایی محصول و از دست دادن توان رقابت در بازار های جهانی است.

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.