اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

راه اندازی ۴ واحد توسعه ای در شرکت آلومینای ایران تا پایان امسال

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از ایمیدرو، مدیر عامل شرکت آلومینای ایران در نخستین همایش بوکسیت ، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار،افزود: شرکت آلومینای ایران با هدف تنوع محصول و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، محصولی جدید تحت عنوان «هیدرات های ویژه» به عنوان کندسوز کننده را با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی (به روز رسانی شده) اجرا کرده که در سال جاری، وارد بازار مصرف می شود.

وی ادامه داد: این روش کاملا دانش بنیان بوده و توسط متخصصان شرکت آلومینای ایران انجام شده و در دنیا منحصر به فرد است. به گفته وی، با تولید آن، جزو ۵ کشوری خواهیم بود که این محصول استراتژیک را تولید می کنند.
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به طرح های دیگر در حال اجرای این شرکت، تصریح کرد: طرح های تولید «توسعه واحد گل قرمز احداث دو تیکنر» و «توسعه واحد سود و تبخیر» با بیش از ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حال اجراست و تا نیمه نخست امسال به بهره برداری می رسد.
وی افزود: با توجه به نیاز کارخانه آلومینای جاجرم به حدود ۹۰۰ هزار تن بوکسیت در سال، یکی از مهمترین راهکارها، پرعیارسازی بوکسیت است که این شرکت، طرح مهم پرعیارسازی بوکسیت به روش واسطه سنگین به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد ریال را از سال گذشته آغاز کرده و در سال جاری به بهره برداری می رساند. این گام می تواند ما را در اجرای توسعه های بعدی کمک کند.

طرح مطالعاتی تولید آلومینا از معادن کم عیار
زارع خاطرنشان کرد: امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن آلومینا مورد مصرف کارخانجات آلومینیوم کشور وارد می شود که حدود یک میلیارد دلار ارزبری دارد. با توجه به اینکه از نظر ذخایر بوکسیت غنی نیستیم، هر اقدام برای پرعیار سازی بوکسیت، به نفع تولید و توسعه کشور محسوب می شود.
وی افزود: طرح تولید آلومینا از معادن کم عیار به روش سینترینگ با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن، یک طرح مطالعاتی است که با شرکت های خارجی در حال انجام است. سرمایه مورد نیاز این طرح، ۷۰۰ میلیون یورو است.

احداث نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی برق
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به اقدام این شرکت برای تامین برق پایدار مجتمع گفت: در این شرکت، طرح احداث نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی سیکل ترکیبی به سرمایه گذاری ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با تامین مالی ایمیدرو انجام می شود. فعالیت های اجرایی این طرح در نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: این شرکت همچنین، تفاهم نامه ای با سازمان حفاظت محیط زیست به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال در جهت حفظ منابع طبیعی جاجرم به امضا رسانده است. عملیات اجرایی آن تا پایان سال جاری آغاز می شود.

افزایش ذخایر بوکسیت
زارع با بیان اینکه حجم فعالیت های اکتشافی انجام شده طی سال های اخیر توسط شرکت آلومینای ایران، ۵ برابر افزایش یافته است، گفت: نتایج حاصل از این اکتشافات، افزایش۴۰ میلیون تنی ذخایر قطعی پرعیار بوکسیت و نیز ۷۰ میلیون تنی حجم ذخایر کم عیار بوکسیت است.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات این شرکت، راهبری و هدایت معدنکاران بخش خصوصی برای تجهیز و توسعه معادن بخش خصوصی است و در حال حاضر، ۱۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز خود را از معادن بخش خصوصی تامین می کنیم. همچنین با برنامه ریزی های انجام شده، طی سال های آتی، این میزان افزایش خواهد یافت.

رتبه آلومینیوم ایران از ۲۱ به ۱۴
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: تولید آلومینا در جهان در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۳۸ میلیون تن بود که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال های اخیر تجربه کرد. تولید فلز آلومینیوم از آلومینا طی سال گذشته میلادی در جهان، ۶۸ میلیون تن بود.
وی افزود: در ایران با راه اندازی کارخانه های تولید آلومینیوم سالکو و جاجرم، ظرفیت تولید آلومینیوم به بیش از ۷۰۰ هزار تن رسید و رتبه کشور را از ۲۱ به ۱۴ ارتقا داد. به گفته وی، مجتمع آلومینای ایران فاز نخست تولید آلومینیوم به ظرفیت۴۰ هزار تن را راه اندازی کرده است. این ظرفیت در فازهای بعدی، به ۱۲۰ هزار تن می رسد. طرح یاد شده، به ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد.
زارع بیان داشت: با توجه به توسعه صنعت آلومینیوم دنیا از نظر حمل و نقل اتوماتیک، دیجیتالی کردن ماشین آلات برقی، الکترونیکی کردن ماشین آلات، جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و توسعه پایدار، از مهمترین فعالیت های نوین در بخش معادن بوکسیت دنیا است که ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.