اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

پولیش کاری پروفیل آلومینیوم

فرآیند پولیش پروفیل آلومینیوم امکان دستیابی به سطحی صاف و براق با قابلیت انعکاس بیشتر را ایجاد می‌کند. در صنایع آلومینیومی قبل از اینکه پروفیلهای آلومینیومی برای صنایع مختلف جهت استفاده در زمینه‌های گوناگون ارسال شوند، تحت فرایندهای مختلف پرداخت نهایی (Finishing) قرار می‌گیرند.

عمدتاً شرکتهای سازنده پروفیل آلومینیومی که ازپولیش کاری استفاده می‌کنند، پروفیلهای تولید شده را مستقیماً به سمت مرحله  آنادایزینگ می‌برند.

لایه‌ای که در اثر آندایزینگ بر روی سطح آلومینیوم تشکیل می‌شود خصوصیات حفاظتی خوبی دارد و می‌توان از آن در بسیاری از فرایندهای مهندسی استفاده کرد. از طرفی آلومینیوم هم ظاهری یکدست و همگن پیدا می‌کند. با این حال اگر پروفیل آلومینیومی که به صورت مکانیکی پولیش کاری شده وارد فرایند آندایزینگ شود، فقط لایه خیلی نازکی از آندایزینگ روی آن تشکیل خواهد شد.

مراحل پولیش کاری پروفیل آلومینیوم

اول سطح کار از چربی و آلودگی پاک شده، سپس در دستگاه پولیش مایع وکس به وسیله اسپری به سطح کار پاشیده می‌شود. این مواد دارای دانه‌های ریزی است که با ایجاد زبری بعد از قرار گرفتن در معرض فرچه‌های کتانی مانند سمباده عمل کرده و سطح کار را صیقل می‌دهند و ساختار سطحی قطعه را به صورت کریستالی با قابلیت انعکاس بالا در می‌آورند.

پولیش پروفیل آلومینیوم  با دو هدف انجام میشود :

۱- ایجاد سطح صیقلی و براق بر روی پروفیل

۲- آماده سازی سطح کار برای فرآیندهای آنودایزینگ و یا رنگ الکترو استاتیک

فرآیند پولیش آلومینیوم گاهی به منظور آماده سازی سطح پروفیل برای فرآیند آنودایزینگ و یا رنگ پودری انجام می‌گیرد.

تفاوت اجرای پولیش به جهت آماده سازی برای آنودایزینگ و رنگ الکترو استاتیک در نوع فرچه‌های مورد استفاده است، برای عملیات آنودایزینگ از فرچه نرمتر استفاده می‌شود در حالیکه برای آماده سازی سطح برای رنگ الکترو استاتیک به منظور ایجاد خطهای ریز بر سطح کار برای بالا بردن میزان چسبندگی رنگ به سطح از فرچه زبرتر استفاده می‌شود.

پولیش کاری شیمیایی و الکتروشیمیایی

پولیش کاری شیمیایی و الکتروشیمیایی پروفیلهای آلومینیومی به عنوان جدیدترین و پیشرفته‌ترین متد پرداخت نهایی در بین شرکتهای تولید کننده پروفیل آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طی این فرایند لکه‌های کثیفیِ کوچک و خراشهایی که روی سطح محصولات آلومینیومی وجود دارد حذف می‌شوند.

به کمک فرایندهای پولیش کاری شیمیایی و الکتروشیمیایی می‌توان لایه بسیار نازک براق روی پروفیلهای آلومینیومی ایجاد کرد با اینکه از پایه و اساس با پولیش کاری مکانیکی متفاوت هستند.

به کمک این دو روش می‌ توان نوارهای سایشی، لایه‌های تغییر فرم یافته‌ای که در اثر فرایندهای حرارت دهی ایجاد شده‌اند و لایه نازک آندایزینگ که در پولیش کاری مکانیکی تشکیل شده را هم از بین برد. در واقع با پولیش کاری شیمیایی و الکتروشیمیایی سطح زبر و زمخت آلومینیوم نرمتر و براقتر می‌شود به گونه‌ای که ظاهر آینه‌ی پیدا می‌کند. در چنین شرایطی پروفیل آلومینیومی، از لحاظ براقی و روشنایی و انعکاس نور، ظاهر زیبا و دکوراتیو بهتری پیدا خواهد کرد.

پولیش کاری شیمیایی

پولیش کاری شیمیایی یک نوع خوردگی شیمیایی تحت شرایط خاص می‌باشد. در طی فرایند پولیش کاری شیمیایی، مناطق برجسته و زبر سطح پروفیل آلومینیوم از طریق محلولهای شیمیایی خاص، از بین می‌روند تا در نهایت کل سطح پروفیل به نرمی، براقی و درجه صیقلی مدنظر برسد.

پولیش کاری الکتروشیمیایی

فرایند پولیش کاری الکتروشیمیایی یا الکتروپولیشینگ (Electropolishing) مشابه با فرایند پولیش کاری شیمیایی است که در آن به شکل انتخابی و هوشمند نقاط و نواحی زبر و برجسته با مواد شیمیایی از بین می‌روند. اما تفاوت این دو پولیش کاری در این است که برای پولیش کاری الکتروشیمیایی، پروفیل آلومینیومی را به عنوان آند درون محلول الکترولیت قرار می‌دهند و از یک فلز مقاوم به خوردگی هم به عنوان کاتد استفاده می‌کنند. سپس براساس اصل تخلیه الکتروشیمیایی، فرایند پولیش کاری شیمیایی انجام می پذیرد.

مکانیزم الکترو پولیشینگ

در فرآیند الکترو پولیشینگ ابتدا قطعه آلومینیوم در وان حاوی الکترولیت قرار می‌گیرد. فلز آلومینیوم در نقش آند به جریان برق متصل شده و قطبی می‌شود. جریان برق به همراه یونهای فلزی به سمت کاتد رفته و در آن نفوذ می‌کند.

کاتد معمولاً از جنس فلزاتی مثل استنلس استیل و مس می‌باشد. فرآیند حل شدن آند به سرعت و تحت کنترل انجام شده و در آخر عملیات پاکسازی و خشک کردن به منظور پاک کردن مایع الکترولیت از سطح قطعه کار انجام می‌شود.

همچنین بخوانید:  پروفیل سقف کشسان

مقدار حل شدن فلز آند در الکترولیت به عواملی مثل: مایع الکترولیت ، دما و چگالی جریان وابسته است. در شیوه‌های الکترو پولیش جدید جریان برق و مدت زمان انجام عملیات دو فاکتور قابل کنترل در این مکانیزم می‌باشد ، که کیفیت نهایی کار را تعیین می‌کنند.
مایع الکترولیت مورد استفاده در این مکانیزم معمولاً الکترولیت اسیدی مثل اسید سولفوریک و اسید فسفریک با ترکیبی از اسیدهای دیگر مثل اسید کلریدریک و اسید کرمیک می‌باشد. استفاده از الکترولیت نامناسب موجب بروز لطمه‌های شدید به فلز پایه، محیط زیست و سلامت انسان می‌شود. وان حاوی الکترولیت ،ازجنس فولاد یا پلاستیک است . فولاد زنگ نزن و مس فلزاتی هستند که به عنوان کاتد استفاده می‌شوند.

کاربرد و مزایای الکترو پولیشینگ

الکترو پولیشینگ شیوه الکترو شیمیایی پرداخت کاری به منظور صاف و براق کردن سطح فلز می‌باشد که در مقایسه با شیوه‌های پرداخت مکانیکی که گاهاً موجب ایجاد لکه، خمیدگی ، خستگی و حتی ترک و شکستگی فلز می‌شوند، مطمئن‌تر است.

در این روش، فرآیند باربرداری سطح فلز بدون فشار و خستگی انجام می‌شود. سطح فلزی که تحت عملیات الکترو پولیش قرار گرفته از دید ذره بینی صاف و صیقلی و از دید معمولی مسطح و هموار می‌باشد. زیرا در این روش پرداخت کاری میکروسکوپی موجب براق شدن و پرداخت کاری ماکروسکوپی موجب یکدست شدن سطح فلز می‌شود.
الکترو پولیش نوعی تغییر دمای (گرم و سرد) بدون خستگی می‌باشد که سطح کار را هیدروژن زدایی می‌کند. باکتریها روی سطح خالی از هیدروژن به راحتی تکثیر نمی‌شوند به همین دلیل الکترو پولیش فرآیندی مناسب برای کالاهای پزشکی و صنایع غذایی می‌باشد.

با ترکیب دو عملیات مکانیکی و الکتریکی می‌توان به سطحی عاری از هرگونه باکتری دست یافت . به این ترتیب که عملیات مکانیکی خطوط جهت‌دار را ازبین برده و عملیات الکتریکی هیدروژن زدایی می‌کند. الکترو پولیش واکنش پذیری فلز را کاهش داده و احتمال خوردگی فلز را پایین می‌آورد.

مجموعه مزایای الکترو پولیشینگ:

• کم کردن میزان فشار و خستگی در سطح کار
• از بین بردن اکسیدها
• افزایش مقاومت خوردگی
• باکتری زدایی
• ازبین بردن کربن سطح فلز
• قابلیت جوشکاری
• پایین آوردن میزان اصطکاک
• پلیسه گیری
• امکان برش و شکل دادن لبه‌ها
• سهولت کار

پولیش کاری مکانیکی

در پولیش کاری مکانیکی از یکسری ابزار فیزیکی برای دفرمه کردن سطح پروفیل آلومینیومی استفاده می‌کنند. این ابزارها با سرعت زیاد، عمل برشکاری و سایش را انجام می‌دهند به نحوی که بخش محدب این ابزارها بر روی برآمدگیهای سطح پروفیل قرار می‌گیرد و با ساییدن، آنها را صاف و صیقلی می‌کند. در نتیجه، با پولیش کاری مکانیکی می‌توان زبری سطح آلومینیوم را کاهش داد تا نرمی بیشتری پیدا کند.

با این وجود پولیش کاری مکانیکی باعث آسیب رساندن به سطح آلومینیوم و به هم ریختن ساختار کریستالی پروفیل آلومینیومی می‌شود به نحوی که در طی فرایند گرمادهی امکان پوسته پوسته شدن هم وجود خواهد داشت.

 

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.