اراک , خیابان دکتر حسابی
ساختمان دکتر حسابی , واحد 6
09010902193
08632216779
support@alummarket.com
sales@alummarket.com

خودرویی آلومینیومی با “امکان تغییر رنگ”

خودرویی آلومینیومی با "امکان تغییر رنگ"

باشگاه آلومینیوم: شرکت BMW، خودروساز بزرگ آلمانی، از نخستین خودروی جهان که امکان تغییر رنگ دارد درنمایشگاه محصولات الکترونیک مصرفی (CES) در لاس‌وگاس رونمایی کرد.

باشگاه آلومینیوم – این خودرو با نام تجاری “BMW ix Flow” از فناوری جوهر الکترونیکی استفاده می‌کند که معمولاً در کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. نمای بیرونی این خودرو با الگوهای مختلفی از خاکستری و سفید قابل‌تبدیل است.

استلا کلارک، مهندس تحقیقاتی BMW، درباره این خودرو می‌گوید: “این تغییر رنگ به افزایش بهره‌وری انرژی خودرو کمک بزرگی می‌کند. ماده‌ای که از آن استفاده کردیم، نوعی کاغذ ضخیم است و چالش ما این بود که آن‌را روی شی‌ء سه‌بعدی مانند خودرو قرار دهیم.”

به‌گفته کلارک، این مواد با سیگنال‌های الکتریکی که از یک اپلیکیشن تلفن همراه می‌آید، کنترل می‌شود. ماده‌ای که سطح خودرو از آن ساخته شده، رنگدانه‌های مختلفی را به سطح می‌آورد و موجب می‌شود رنگ خودرو سایه روشن شود یا طرح متفاوتی مانند راه‌راه‌های خودروهای مسابقه به خود بگیرد.

به‌گفته‌ی شرکت BMW، پوسته زیرین این خودرو همانند مدل‌های قبلی BMW حاوی درصد بالایی آلومینیوم است. همچنین چرخ‌ها و سقف این خودرو تماماً آلومینیومی است.

شرکت آلمانی BMW از نخستین خودروسازانی در سطح بین‌المللی است که از فلز آلومینیوم در تولید خودروهای خود استفاده کرده است. این شرکت هدف از این اقدام را کاهش وزن خودرو در راستای کاهش مصرف سوخت عنوان کرده است.

فرانک وبر (Frank Weber)  عضو هیأت‌مدیره شرکت BMW در این رابطه می‌گوید: “در آینده تجربه دیجیتالی تنها به نمایشگرها محدود نخواهد شد. درواقع شرکت ما سعی دارد با معرفی BMW ix به جهان، به بدنه خودرو جان بخشد.”

استفاده از تکنولوژی الکتروفورتیک (Electrophoretic)، این امکان را فراهم آورده که با استفاده از علائم الکتریکی، انواع رنگدانه‌ها به سطح خودرو آمده و لذا بدنه خودرو به رنگ مطلوب تغییر کند.

همانطورکه ذکر شد، سطح خودروهای جدید حاوی میلیون‌های میکرو کپسول بوده که قطر آنها کمتر از قطر یک تار مو هستند.

هریک از این میکرو کپسول‌ها، حاوی رنگدانه‌های سفید با بار منفی و رنگدانه‌های مشکی با بار مثبت هستند. با ایجاد میدان الکتریکی شبیه‌سازی‌شده، رنگدانه‌های سفید یا مشکی برروی سطح این میکروکپسول‌ها تجمع پیدا کرده و رنگ موردنظر را برروی سطح خودرو ایجاد می‌کنند.

استفاده از تکنولوژی برش لیزری در تولید خودرو، امکان بهره‌برداری بهینه از تکنولوژی تغییر رنگ را فراهم می‌آورد.

 

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.